Kış Aylarında Hamilelik…

Yaşam döngüsünde oldukça hassas bir dönem olan gebelik boyunca, hem günlük yaşantınıza hem de beslenmenize özen göstererek, bebeğinize en iyi şekilde bakmaya çalışıyorsunuz. Hamileliğiniz kış ve soğuk aylarına denk geliyorsa bu olumsuz durumdan kendiniz ve bebeğinizi nasıl korursunuz? Bu konu hakkında size bilgi vermeye çalışacağız.

Kışın ve soğuk havaların gelmesine bağlı olarak oluşan her türlü olumsuzluktan sakınmak, sağlıklı bir hamilelik dönemi yaşamanız açısından önem arz etmektedir.. Bağışıklık sisteminizin kuvvetli olması ve bebeğinize etki edebilecek durumlardan korunmak için özellikle beslenme, hijyen, kışlık giyim ve ilaç kullanımı gibi konularda titiz ve özenli davranmanız gerekiyor.

 

Soğuk Kış Aylarında Hamilelikte Nelere Dikkat Etmeliyim?

•          Zaten normalde de hamilelikte kendinize bakmanıza ve beslenmenize her zamankinden çok özen göstermeniz gerekir. Bünyenizi hastalıklara karşı dirençli hale getirmenin en etkili yollarından biri “yeterli ve dengeli” beslenmedir. Gün içinde her besin grubundan yeterli miktarda almanız ve ihtiyacınız olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve mineralleri besinlerden sağlamanız gerekir. Kış aylarında, bağışıklık sistemini destekleyen C ve A vitaminlerini,  turunçgiller, havuç, brokoli, kabak, yeşil biber, karnabahar, yeşillikler vb. sebze ve meyvelerden sağlayabilirsiniz. Taze sıkılmış meyve suları tüketebilirsiniz.

•          Kış aylarında genellikle evlerde ve ya kapalı mekanlarda zaman geçirildiğinden, gebelerin  en çok dikkat etmesi gereken hususlardan birisi,bulunulan ortamın  sağlıklı havalandırması olmalıdır. Gereğinden az havalandırılmış ortam  hem bulaşıcı hastalıkların daha kolay yayılmasına ve sizi hasta etmesine sebep olur, hem de hava kirliliği faktörüyle bebeğinize zarar verebilir.

•          Evlerde Kışın  ısınmak için kullanılan kömür, odun vs. gibi yakıtlar, evdeki havanın da kirlenmesine ortamdaki karbon monoksit miktarının sebep olur. Ayrıca temizlik için kullanılan kimyasallar, merkezi ısıtma-soğutma sistemleri ve nemli mobilyalar da bu kirliliği tetikler. Pencereleri ve kapıları düzenli olarak açarak evdeki hava sirkülasyonunu gerçekleştirebilir, mutfak ve banyodaki havalandırma fanlarından yararlanabilir ve hava temizleyici cihazlardan istifade edebilirsiniz..

 

•          Ayrıca kış mevsiminde sadece  evlerin iç ortamı değil,özellikle  büyük şehirlerde dışarıdaki  hava da yüksek oranda  kirlidir. Yoğun hava kirliliği yaşanan bir şehirde bulunmakta iseniz, kışları havada bulunan toksik  ve zehirli maddeleri solumanız, özellikle bebeğinizin organlarının oluşumunu tamamladığı  ilk üç aylık (ilk trimaster) dönemde, bebeğinize zararlar verebilir. Şehirdeki hava kirliğinin arttığı dönemlerde fazla dışarı çıkmayarak ve şehir şebeke kullanmayarakbasit önlemlerle kendinizi ve bebeğinizi muhafaza edebilirsiniz.

•          Hamile kaldığınızı öğrendiğiniz an sigarayı bırakmış olsanız dahi, “pasif sigara içiciliği” bebeğinizde rahim içi gelişme geriliği, düşük doğum ağırlığı, öğrenme ve davranış bozuklukları ve bazı çocukluk çağı kanser riskilerini arttırır. Evinizin hiç bir yerinde sigara içilmesine izin vermemeli ve sigara kullanılan, havalandırmasız cafe, restaurant gibi mekanlardan uzak kalmalısınız.

•          Hamileliğiniz süresince cildiniz daha hassas olacak ve daha çok bakıma ihtiyaç duyacak. Özellikle soğuk havalarda cildiniz kuruyup çatlayabilir ve çatlaklar da enfeksiyon riskini arttırır.Bu nedenle el ve yüz yıkamada soğuk su yerine ılık su kullanmalısınız.

•          Soğuk algınlığı ya da gribe yakalanmamak için, salgın dönemlerinde kapalı -kalabalık mekanlarda uzun süre kalmamalı ve ellerinizi sık sık yıkamalısınız.

•          Kışın hamile giyiminde tek parça kalın kıyafetler yerine, kat kat, rahatsızlık vermeyecek yumuşak kıyafetler giyilmesi önerilir. Polyester ve sentetik kumaşlar yerine pamuklu kumaşları tercih etmeli ve aşırı terlemekten de kaçınmalısınız. Kıyafetlerinizde siyah yerine çeşitli renkleri tercih etmeniz ise, hem hamile güzelliğinizi sergilemenize olanak verir, hem de canlı renkler enerjileriyle, stresten ve karamsarlıktan uzaklaşmanıza yardımcı olur.

Hamilelikte Soğuk Algınlığı ve Grip

Hamileliğinizde yaşadığınız hafif grip ve soğuk olgınlığı etkenleri büyük ihtimalle sizden bebeğinize geçmez. Ancak bu dönemlerde sizin yaşadığınız basit soğuk algınlıkları bile sizi baya bir rahatsız edecektir.Bu hafif rahatsızlığınızın ağırlaşmasını engellemeli ve zatürre veya bronşite dönüşmemesi için tedbirler almalısınız.

•          Rahatsızlığı hissettiğiniz anda hemen yatıp dinlenin ve bol bol sıvı tüketin.

•          Doktorunuza danışmadan kesinlikle ilaç kullanmayın.

•          Beslenmenize özellikle dikkat edin ve iştahsız olsanız dahi kesinlikle aç kalmayın. Bebeğinizin ve sizin enerji ihtiyacınızı karşılamak için karbonhidrat oranı yüksek bir diet uygulayabilirsiniz.

•          Burun tıkanıklığı ve geniz akıntılarında, yatarken başınızın altına bir iki yastık ekleyerek, başınızı daha dik konumda tutabilirsiniz.

•          Burun tıkanıklığı için tuzlu su ya da okyanus suyu kullanılabilirsiniz.

•          Durumunuz üç gün içerisinde iyileşmezse, öksürük, ateş ve nefes almada zorluk yaşıyorsanız ve hamileliğin son üçüncü ayındaysanız, vakit kaybetmeden doktorunuza başvurunuz.