Hamilelikte Kramplar ve Kasılmalar

Her hamileliğin olmazsa olmazlarından olan bacak krampları ve kasılmalar 24. haftadan itibaren çok sık olarak karşılaşılan gebelik problemidir. Genellikle geceleri meydana gelir  ve bazen uykudan uyandıracak kadar şiddetli olabilir. Hamilelikte bacak kramplarının kesin nedeni belli olmamakla beraber sebepler arasında kalsiyum, magnezyum azlığı ve fosfor fazlalığı veya bunların oranlarındaki dengesizlik gösterilir .Başka bir neden ise büyüyen uterusun toplar damar sisteminde yarattığı baskı ve buna bağlı dolaşım problemleri de kramp ve kasılmaların oluşumunda önemli bir etkendir. Bunlara ilaveten  gün içi yorgunluk, fazla ayakta kalma, aşırı kilo alımı ve varisler, bacak kramplarını ve kasılmaları artıran etkenler arasındadır.

Hamilelikte iyonlar plasenta ve fetusta toplandığı için damar içi sıvı miktarı artar ve anne adayının kanındaki magnezyum seviyesi düşer. Gebelikte ihtiyaç duyulan yüksek magnezyum miktarının sadece besinle karşılanabilmesi içinse anne adayının aşırı yemesi gerekmektedir. Kaldı ki bu da sağlıklı bir hamilelik için önerilmez. Bu yüzden doktor denetiminde magnezyum veya kalsiyum desteği alınması olağandır.

 

Kramp Girdiğinde ve Kasılmalarda Ne Yapmalı?

•          Bacak kramplarınız rahatsızlık verdiğinde kalça kaslarınızı gerici egzersizler yapmaya gayret gösterin.

•          Eğer aniden kramp girerse, öncelikle sakin olmaya çalışın ve dizinizi gererek ayağınızı hafifçe yukarı kaldırın. Bu hareketleri birinden yardım almanız mümkünse sırt üstü yere uzanarak; yardım alamayacak durumdaysanız ellerinizi sert bir yere dayayıp destek alarak yapmanız daha etkili olacaktır. Ayrıca kramp esnasında  ayak parmaklarınızı vücudunuza doğru şiddetlice kıvırmak ( bunu uzanma halinde başka birinin yardımı ile yapabilirsiniz) yine kramplarınızın kısa süreli olmasını sağlayacaktır.

•          Kendinizi zorlamadan ve panik olmadan, sakin bir şekilde bacak ve baldır kaslarınızı esnetip yaylandırarak ve ovalayarak  gevşemeye çalışın.

•          Kramp giren bölgeye hafif bir masaj, baldır üzerine sıcak bir havlu koymak ve ayak parmaklarını yukarıya doğru germek de krampların hafifletilmesinde faydalıdır. Masaj ilk başta canınızı acıtsa da spazmlar çözüldükçe acı da kaybolacaktır.

Bacak Kramplarınız İçin Bunlara Dikkat!

•          Kalsiyum bakımından zengin gıdalarla beslenmeye dikkat edin.

•          Düzenli egzersizler ve kısa mesafeli yürüyüşler  yapın.

•          Uzun süre boyunca ayakta kalmaktan, oturmaktan veya yürümekten kaçının. Bu aktiviteler arasında bir silsile ve düzen oluşturmaya dikkat edin

•          Dinlenirken ayaklarınızı yüksekte tutun, varisiniz varsa varis çorabı giymeyi ihmal etmeyin.

•          Otururken mümkünse ayağınızın altına yükseklik koyun. Oturduğunuz sırada ayak bileklerinizi dairesel hareketlerle minik minik çevirin.

•          Yüksek topuklu ayakkabılardan uzak durun.

•          Gece yatmadan ılık bir duş alın, yatağa girmeden önde baldır ve bacak kaslarınızı gerin ve sol tarafınıza yatmaya gayret gösterin.

•          Aşırı kilo alımından kaçının.

•          Ayrıca, hamile eğitimi ve yoganın da kramp oluşumunu engelleyici faydaları olduğunu unutmayın.

Hamilelik dönemi, kadınların kas fonksiyonlarını olumsuz yönde etkileyen bir dönemdir. Bu dönemde oluşan kramplar hayati bir tehlike oluşturmaz ama rahatsızlık verir. Eğer kramplarınıza şiddetli ağrılar ekleniyor ve gittikçe arttığını hissediyorsanız mutlaka doktorunuzu bilgilendirmeli ve damar sisteminizle ilgili bir problem olup olmadığını kontrol ettirmelisiniz.